Autizmas yra sudėtingas, įvairiapusis raidos sutrikimas, pasireiškiantis bendravimo, vaizduotės, interesų, elgesio ir emocijų savitumu. Šis sutrikimas veikia visą vaiko veiklą – verbalinę ir neverbalinę komunikaciją, socialinę sąveiką ir išryškėja ankstyvoje vaikystėje.
Dažniausi autizmo požymiai yra šie:
- bendravimo sunkumai,
- sutrikę socialiniai kontaktai,
- pasikartojantis stereotipinis elgesys,
- priešinimasis aplinkos ir dienotvarkės pokyčiams,
- neįprastos reakcijos į sensorinius (jutiminius) dirgiklius.
Dirbantiems pedagogams, su autizmo spektro sutrikimų turinčiais vaikais, svarbu žinoti:
Užuot aiškinus, verčiau parodyti vaikui, kaip tai padaryti. Būkite pasirengę rodyti daug kartų. Nuolatinis kartojimas padeda vaikui ugdytis.
Sumažinti įtampą vaikui padeda vaizdinis tvarkaraštis (dienotvarkė iš nuotraukų arba piešinėlių). Toks tvarkaraštis leidžia vaikui pasitikrinti ir žinoti, kad įvykiai klostysis įprastai, ir jis toje kasdienybėje jausis saugus.
Ką nors aiškinant būtina naudoti daug vaizdinių priemonių, remtis rega.
Skatinti vaiką tinkamai bendrauti.
Išsiaiškinti, kas vaiką išmuša iš pusiausvyros.
Leisti vaikui patirti sėkmę, tada jam kils noras veikti, mėginti, stengtis. Tokie vaikai baiminasi nesėkmės, kritikos, todėl jie vengia atlikti kai kurias veiklas dėl supratimo stokos arba nesėkmės baimės.
Iš anksto pranešti, kas bus toliau, nes autistiškam vaikui tai labai svarbu. Žinodamas, kas įvyks, jis gali laisvai sutelkti dėmesį į turimą užduotį ar veiklą, jam nereikia nerimauti, kas ir kada bus paskui.
Ugdyti vaiko savivertę. Remdamasis ja, jis išdrįs bendrauti ir atrems galbūt kartais atšiaurų kitų elgesį.
Kurti tokias aplinkybes, kuriomis vaikui pavyktų bendrauti – ne retkarčiais, ne pasitaikius progai, bet nuolat.
Suteikti įvairių galimybių lavinti socialinius įgūdžius.
Vaikui būtina konkrečiai paaiškinti ir pateikti pavyzdžių, kaip paprašyti pagalbos ar pasisakyti, kad ko nors nesupranta.
Reikia girti ir skatinti vaiką už gerus poelgius, nors ir mažiausią pažangą.
Atsipalaiduoti jiems puikiai padeda įvairūs žaidimai su vandeniu, pilstymas iš vieno indo į kitą, smėlio laikrodžių stebėjimas arba žaidimas su žaislais, kurių konstrukcija tokia, kad kas nors po truputį keičiasi.
Labai svarbu ugdant autistišką vaiką yra tai, kad jis visada turi matyti ir suvokti:
- ką jam reikės daryti,
- kurioje vietoje jam reikės ką nors veikti, žaisti ir pan.,
- kokias užduotis jis turės atlikti,
- kiek laiko bus skiriama kiekvienai užduočiai atlikti,
- kas bus daroma, atlikus darbą.
Šilalės švietimo pagalbos tarnybos logopedė Kristina Šimkuvienė